معرفی تکنولوژی‌های دوربین مداربسته پیام بگذارید

دوربین‌های مداربسته از تجهیزاتی هستند که بر پایه‌ی دانش نوین بنا نهاده شده‌اند و با پیشرفت فن‌آوری، تکنولوژی ساخت و عملکرد آن‌ها پیشرفت خواهد کرد. در این مقاله از وب‌سایت ایمن دوربین قصد داریم با توجه به وجود فناوری و پیشرفت تکنولوژی دوربین مداربسته ، آن‌ها را در معرض بررسی بیشتری قرار داده تا برای تهیه سیستم دوربین مداربسته، انتخاب مناسب‌تری داشته باشید. خواهشمندیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

تکنولوژی دوربین مداربسته

تکنولوژی دوربین مداربسته در گذشته تنها شامل دو سیستم آنالوگ و بعدها، سیستم تحت شبکه یا IP بوده است. اما با پیشرفت تکنولوژی دوربین مداربسته ، دسته دیگری از سیستم ها با نام دوربین‌های آنالوگ HD پا به عرصه وجود نهادند. دوربین‌هایHD  ، با بهره‌گیری و تلفیق دو سیستم آنالوگ و تحت شبکه، ساخته شدند و توانستند مزایای هر دو سیستم را در خود ایجاد کنند. در ادامه به تشریح هر سه نوع سیستم دوربین مداربسته می‌پردازیم و معایب و مزایای هر کدام را برمی‌شماریم.

انواع تکنولوژی دوربین‌ مداربسته

سیستم آنالوگ:

در واقع تکنولوژی دوربین مداربسته با سیستم آنالوگ شروع شد و همانطور که از نام این سیستم مشخص است، عملکرد آن براساس دریافت و انتقال سیگنال‌های آنالوگ است. اصلی‌ترین اجزا یک سیستم آنالوگ عبارتند از: دوربین های آنالوگ، DVR، نمایشگر، کابل‌های کواکسیال، کانکتورهای BNC و برخی اجزاء جزئی دیگر.

مهمترین ویژگی‌های سیستم آنالوگ :

  • تنوع و در دسترس بودن: بدون شک، متنوع‌ترین تکنولوژی دوربین مداربسته در ایران و جهان، سیستم آنالوگ است. سیستم آنالوگ تقریبا توسط تمامی برندهای معروف این صنعت تولید می‌شود و با اینکه سیستم‌های دیجیتال تحت شبکه، به سرعت رو به رشد هستند، اما همچنان در بازار ایران، اصلی‌ترین تکنولوژی دوربین های مداربسته، به سیستم آنالوگ اختصاص دارد.
  • نصب آسان: سیستم‌های آنالوگ، نیاز به طراحی پیچیده‌ای ندارند و تقریبا با داشتن یک تجربه عملی قابل‌ قبول، امکان نصب این دوربین‌ها وجود دارد. همچنین نگهداری و تنظیمات سیستم‌های آنالوگ، بسیار ساده است.
  • اقتصادی بودن: سیستم آنالوگ با توجه به کیفیت تصویری که ارائه می‌دهد، قیمت تمام‌شده مناسب‌تری نسبت به سایر گزینه‌های موجود در بازار دارد.
  • سازگاری: هیچگونه ناسازگاری بین دوربین‌های آنالوگ و دستگاه DVR وجود ندارد و به همین دلیل، انتقال تصویرِ گرفته شده و نمایش آن در نمایشگر و یا ثبت در دستگاه DVR ، بدون کمترین تاخیری صورت می‌گیرد.
  • عملکرد بهتر: دوربین‌های آنالوگ در مکان‌های کم‌نور تصویر مناسبی ارسال می‌نمایند.

با توجه به نقاط قوتی که اشاره شد، دوربین‌های آنالوگ، نقاط ضعفی نیز دارند:

  • کیفیت پایین: بزرگترین نقطه‌ضعف سیستم آنالوگ، کیفیت تصویر پایین آن، نسبت به سایر انواع دوربین‌های مداربسته است. به طوری‌که حداکثر رزولیشن این دوربین ها 0.4 مگاپیکسل می‌باشد.
  • امنیت: سیستم آنالوگ از نظر امنیتی در مقایسه با سایر دوربین‌های مداربسته ضعیف‌تر عمل می‌کند.

سیستم تحت شبکه یا IP:

برخلاف سیستم‌های آنالوگ، در سیستم‌های تحت ‌شبکه دریافت تصویر از همان ابتدا بر مبنای سیگنال‌های دیجیتالی بوده است و به همین دلیل، دارای کیفیت و امنیت تصویر بالاتری می‌باشند. این تکنولوژی بیشتر با نام دوربین‌های IP شناخته می‌شود و همانطور که از اسمش پیداست، از دوربین‌ها و دستگاه‌های‌ ضبط‌کننده در آن استفاده می‌شود که قابلیت پشتیبانی از پروتکل‌های شبکه‌های کامپیوتری را دارا می‌باشند.

خوب است بدانید این دوربین‌ها در ابتدا دارای کیفیت تصویر VGA بودند که با پیشرفت بیشتر در این تکنولوژی، امروزه شاهد دوربین‌های IP با کیفیت  4Kو حتی 8K می‌باشیم که علاوه بر انتقال تصاویر با رزولوشن بالاتر، شاهد اضافه شدن قابلیت‌هایی همچون POE ، پلاک‌خوانی، کنترل تردد، شناسایی چهره، اسلات کارت SD داخلی، کنترل اشیاء و غیره نیز در آن‌ها می‌باشیم.

کابلی که جهت انتقال تصاویر در این تکنولوژی استفاده می‌شود، همانند شبکه‌های کامپیوتری کابل twisted  pair  می‌باشد و با توجه به محل نصب دوربین و تعداد آن، نوع کابل از لحاظ کیفی ممکن است متفاوت باشد، همچنین کانکتورهای استفاده شده در آن RG-45 می‌باشند.

دوربین‌های تحت ‌شبکه ، پس از نصب و اتصال به کابل شبکه و گذشتن از تجهیزات شبکه، در نهایت توسط یک کابل خروجی از آخرین پورت سوییچ یا روتر به پورت شبکه دستگاه NVR وصل می‌شوند. البته در بعضی سیستم‌ها به جای استفاده ار دستگاه NVR ، می توان از سرورها و نرم‌افزارهای خاص آن نیز استفاده نمود.

مزایای سیستم تحت ‌شبکه  IP، به شرح زیر است:

  • کیفیت تصویر: مهمترین ویژگی سیستم تحت ‌شبکه در مقایسه با سیستم آنالوگ، کیفیت مگا‌پیکسلی آن است.
  • کابل شبکه: در سیستم تحت‌ شبکه می‌توان تنها با برقراری یک کابل شبکه، کار انتقال تصویر، کنترل داده‌ها و تامین برق دوربین‌ها را انجام داد، بطوریکه نیاز به سیم‌کشی دیگری نباشد. این مزیت باعث می‌شود جابجایی یا کم و زیاد کردن تعداد دوربین‌ها در سیستم تحت ‌شبکه، پروسه‌ای ساده و آسان باشد.
  • قابلیت استفاده بدون NVR: دوربین‌های سیستم تحت شبکه‌، حتی بدون داشتن دستگاه NVR هم قابلیت استفاده دارند و با استفاده از یک رایانه، امکان ثبت و تحلیل تصاویر وجود دارد.

نقاط ضعف دوربین‌های تحت‌شبکه:

  • وابسته‌بودن به نرم‌افزار: در صورتی که نرم‌افزار یا سیستم‌عامل شبکه، دچار مشکل نرم‌افزاری شود، انتقال و ضبط تصویر در این دوربین‌ها با مشکل مواجه می‌شود.
  • تاخیر فاز: تصاویر در دوربین‌های تحت ‌شبکه، به‌طور معمول با تاخیر کوتاهی، پخش و ضبط می‌شود.
  • پیچیدگی در نصب و راه‌اندازی: سیستم‌های تحت شبکه، چنانچه با تعداد زیاد و در محیط‌های بزرگ نصب شوند، نیاز به طراحی شبکه دارند که انجام این کار، نیازمند وجود تکنسین باتجربه و متخصص دارد و هر شخصی دانش و توانایی نصب آن را ندارد.
  • محدودیت فاصله: حداکثر فاصله‌ای که می‌توان دوربین را از شبکه نصب کرد، صد متر می‌باشد.
  • هزینه بالا: با توجه به تکنولوژی بکار رفته در سیستم‌های تحت شبکه، این دوربین‌ها دارای قیمت تمام‌شده بالاتری هستند. به بیانی دیگر باید گفت بالاترین رنج قیمت در دوربین‌های مداربسته، به دوربین‌های سیستم تحت‌ شبکه، تعلق دارد.

سیتسم آنالوگ HD:

در  حدود سال 2010 ، یک تکنولوژی دیگر با نام HD-SDI به بازار عرضه گردید که اولین نمونه از تکنولوژی سیستم آنالوگHD  را به وجود آورد. در این سیستم همانند سیستم آنالوگ قدیم، از همان کابل کواکسیال و کانکتور BNC و دستگاه های DVR استفاده می‌شد؛ با این تفاوت که، کیفیت تصویر در دوربین‌ها به HD ارتقاء پیدا کرده بود، اما این مساله با توجه برخی معایب، از جمله محدودیت فاصله بین دوربین تا DVR ، همچنین قیمت بالاتر با اقبال زیادی روبرو نشد!

بعد از تکنولوژی HD-SDI ، شرکت‌هایی همچون داهوا ،NEXTCHIP  ، تک‌پوینت و هایکویژن، تکنولوژی‌های HD  خود را با نام های HDCVI ، AHD ، HDTVI و توربو HD به بازار معرفی کردند که در واقع نسخه به‌روز‌شده سیستم  HD-SDI می‌باشند و نواقص آن تا حدود زیادی برطرف شده و رزولوشن HD در آنها به 3 تا 4 مگاپیکسل ارتقاء پیدا کرده است.

مزایای دوربین آنالوگ HD به شرح زیر است:

  • سادگی تجهیزات: در این سیستم، در واقع از تجهیزات سیستم آنالوگ نظیر کابل کوآکسیال و DVR استفاده شده است.
  • قیمت مناسب: دوربین‌های سیستم آنالوگ HD ، قیمت مناسب‌تری نسبت به دوربین‌های سیستم تحت شبکه دارند و از نظر اقتصادی به‌صرفه‌تر می‌باشند.
  • نبود نویز: در این سیستم، برخلاف سیستم آنالوگ، احتمال وجود تداخل و نویز، بسیار کم می‌باشد.
  • افزایش دامنه‌ نصب از DVR: در سیستم آنالوگ HD،  فاصله بین دوربین و دستگاه DVR می‌تواند تا حدود 500 نیز باشد.
  • عدم تاخیر فاز: در مقایسه با سیستم تحت شبکه، سیستم آنالوگ HDدارای این مزیت است که تصویر را بدون تاخیر منتقل می‌کند.
  • کیفیت تصویر بالا: کیفیت تصویر انتقالی سیستم آنالوگ HD تا حدود 4K ارتقا پیدا کرده است.

معایب سیستم آنالوگ  HD:

  • افت تصویر با گذشت زمان: در برخی از دوربین‌های آنالوگ HD یا FULL HD با گذشت زمان، افت تصویر جزئی مشاهده می‌شود.
  • محدودیت کیفیت تصویر: با وجود آنکه سیستم آنالوگ HD ، کیفیت تصویر بالایی ارائه می دهد، اما در مقایسه با سیستم تحت شبکه، از کیفیت تصویری پایین‌تری برخوردار است.
  • سیم‌کشی پیچیده‌تر: سیستم تحت شبکه، در مقایسه با سیستم آنالوگ HD، سیم‌کشی راحت‌تری دارد، چرا که در سیستم تحت شبکه، می‌توان دوربین را به نزدیک‌ترین سوییچ یا روتر متصل کرد.
  • وجود اختلال در محیط‌های دارای نویز: به دلیل اینکه دوربین‌های آنالوگ HD ، تصویر را به صورت سیگنال انتقال می‌دهند در محیط‌هایی که نویز وجود دارد، گزینه‌ی مناسبی محسوب نمی‌شوند.
  • فراگیری محدودتر: اگرچه از سیستم‌های آنالوگ HD در ایران و جهان استفاده‌ فراوان می‌شود اما بسیاری از ارگان‌ها و شرکت‌ها، برای نصب دوربین در پروژه‌های بزرگ به دلیل برخی محدودیت‌ها که در بالا بدان اشاره شد، به سیستم آنالوگ HD اعتماد کمتری دارند و ترجیح می‌دهند از سیستم‌های تحت شبکه استفاده نمایند.

سخن پایانی:

دوربین مداربسته از جمله تجهیزاتی ست که نمی‌توان وجود آن را در حفظ امنیت نادیده گرفت و بیش ازین که یک انتخاب باشد، یک الزام محسوب می‌شود. با توجه به شرایط اقتصادی امروز که همه‌ی ما با آن دست به گریبان هستیم و همچنین به دنبال گران‌تر شدن قیمت تجهیزات دوربین‌مداربسته، انتخاب دوربین آنالوگ HD می‌تواند انتخاب مناسب‌تری باشد. با این وجود، در برخی اماکن و با توجه به شرایط و نیاز کارفرما، دوربین‌های تحت شبکه یا IP انتخاب بهتر و مناسب‌تری هستند.

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات جامعی راجع به سیستم‌های مداربسته و تکنولوژی دوربین مداربسته به شما ارائه دهیم تا بتوانید با توجه به شرایط خود، بهترین و مناسب‌ترین انتخاب را داشته باشید. از شما دعوت می‌شود برای مشاوره و انتخاب سیستم‌های مداربسته با کارشناسان ایمن دوربین تماس بگیرید.

ازین که این مقاله را در وب‌سایت ایمن دوربین مطالعه کرده‌اید از شما سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *