نکات مهم در نصب دوربین مداربسته

نکات مهم در نصب دوربین مداربسته پیام بگذارید

زمانی که بعنوان یک شرکت یا یک تکنسین مسئولیت نصب یک سیستم دوربین مداربسته به‌عهده شما گذاشته می‌شود، نخستین گام شما طراحی اولیه سیستم بر حسب نیاز مشتری است. یک متخصص سیستم‌های نظارتی با داشتن دانش و تجربه کافی و همچنین تعامل متقابل با کارفرمای پروژه، می‌تواند مناسب‌ترین سیستم نظارتی و امنیتی را طراحی و اجرا کند. اما پرسش مهم اینجاست که طراح سیستم دوربین مداربسته و همین‌طور کارفرما، به چه نکاتی باید توجه داشته باشند؟ پاسخ این سوال را در این مقاله بخوانید:

نکات مهم در نصب دوربین مداربسته

طراحی سیستم نظارتی براساس چه اطلاعاتی صورت می گیرد؟

شما در طراحی و انتخاب دوربین مداربسته ، ابتدا باید برای سه سوال اصلی پاسخ مناسبی داشته باشید:

  1. کارفرما از این سیستم نظارتی چه انتظاری دارد؟

در واقع این مهمترین اطلاعاتی ست که قبل از طراحی و نصب دوربین مداربسته باید با تعامل مشترک با کارفرما به آن برسید. آیا یک درب و یا یک نقطه خاص قراراست تحت نظارت دوربین ها باشد؟ یا یک پارکینگ بزرگ و طولانی با تعداد زیادی خودرو؟ آیا لازم است چهره و رفتار افراد تحت نظارت، قابل تشخیص و رویت باشد؟ و سولاتی مانند این‌ها …

در یک کلام، باید مشخص باشد، نیاز امنیتی مورد نظر کارفرما و نقاط حساسی که مدنظر است، کدام است.

  1. سیستم نظارتی، قرار است در چه شرایطی عمل کند؟

یکی دیگر از مهمترین اطلاعات شما برای طراحی، شرایطی ست که دوربین مداربسته قرار است در آینده با آن روبرو شود. میزان نور محیط، شرایط آب و هوایی پروژه و اینکه زمان عملکرد سیستم در شب است یا در روز، و یا کمینه یا بیشینه‌ی دمای محیط در فصل‌های مختلف و در طی شبانه‌روز چقدر است؟ این‌ها همه اطلاعاتی ست که  باید با بازدید میدانی از محل پروژه و هماهنگی با مشتری بدست آید تا بتوان بر اساس آن، مناسب‌ترین دوربین مداربسته را به کارفرما پیشنهاد کرد.

  1. قرار است تصاویر گرفته شده به چه نحو و چه میزان بازبینی شود؟

اطلاعات مهم دیگری که بعنوان طراح، مسیر طراحی شما را تعیین می‌کند، آگاهی از میزان نیاز مشتری، نسبت به اطلاعات و تصاویر ضبط شده توسط دوربین‌های مداربسته است. به عنوان مثال، اگر کارفرما نیاز دارد که بصورت آنلاین و از هر نقطه‌ای، به تصاویر دوربین‌ها دسترسی داشته باشد، قطعا انتخاب شما یک سیستم مداربسته تحت شبکه است. مهم است که بدانید اطلاعات و تصاویر تا چند روز یا چند ماه، باید ذخیره شود؟ بدون شک، برای یک طراحی مناسب که پاسخگوی نیاز مشتری باشد، به این داده‌ها نیاز خواهید داشت.

مهمترین نکات در طراحی و نصب سیستم دوربین مداربسته:

  • · میزان نور:

 نحوه نورپردازی محیط، نوع دوربین‌ها و محل نصب آن‌ها، باید توامان در نظر گرفته شود. اساسا میزان نور محیط، چه محیط داخلی باشد (in door) و چه بیرونی (out door) باشد، تاثیر مستقیمی برکیفیت تصاویر دوربین‌ها خواهد داشت. به عنوان مثال در محیط‌های پرنور، بهتر از دوربین‌هایی با قابلیت blc  ، dwdr و یا  wdr استفاده شود.

  • · منبع تغذیه:

بخشی از توجه و دقت ما،  باید به منبع تغذیه سیستم معطوف شود. برای اینکه سیستم دوربین مداربسته‌ای که طراحی می‌شود بهترین عملکرد را داشته باشد، لازم است سیستم شما به یک منبع انرژی پایدار و مناسب متصل باشد. نوسانات برق، افت ولتاژ و یا قطعی برق، می‌تواند بر عملکرد سیستم، تاثیر منفی داشته باشد.

به این نکته توجه داشته باشید که در شرایط گرما، سیستم‌های تهویه یک کارخانه یا یک مجتمع بکار گرفته می‌شود و امکان نوسانات برق را افزایش می‌دهد و شما لازم است قبل از طراحی این نکته را لحاظ کنید.

یکی دیگر از نکاتی که بسیار مهم است، جانمایی دستگاه و تجهیزات سیستم نظارتی است. در بسیاری از مواقع، قرار دادن قطعات ولتاژ پایین در مجاورت منابع قدرت ولتاژ بالا، امکان القای میدان الکتریکی و نوسانات را بوجود می‌آورد، که این نکته را باید در طراحی سیستم مداربسته و انتخاب محل نصب در نظر گرفت. استفاده از UPS و محافظ بردهای الکترونیکی را در صورت لزوم مد نظر قرار دهید.

  • · مسیر انتقال مناسب:

 حتی اگر بهترین دوربین‌ها و تجهیزات را نصب کنید، اما به عنوان مثال کابل کوآکسیال با کیفیت مناسب استفاده نکنید، کیفیت تصویر لازم را بدست نمی‌آورید و این مساله، در مورد سیستم تحت شبکه نیز صدق می‌کند.

  • · قابلیت ارتقا:

یکی از نکاتی که یک طراح با تجربه باید در نظر بگیرد، قابلیت ارتقاء سیستم و همین‌طور گسترش سیستم است. کارفرما باید در صورت نیاز امکان افزایش تعداد دوربین‌ها را به ساده‌ترین شکل و یا همچنین امکان به‌‌روز‌رسانی نرم‌افزارهای سیستم را در آینده داشته باشد.

  • · هزینه:

همواره هزینه تمام‌شده، از اصلی‌ترین فاکتور‌های یک طراحی مناسب است. سیستم شما باید بهترین عملکرد را با صرف مناسب‌ترین هزینه داشته باشد. در صورت امکان، استفاده از تجهیزات و زیر‌ساخت‌هایی که از قبل موجود هستند، می‌تواند در کاهش هزینه‌ها تاثیر به‌سزایی داشته باشد.

  • · قابل اطمینان بودن:

موضوع اصلی در سیستم‌های مداربسته ، نظارت و امنیت است که علاوه بر اینکه مسائل بسیار حساس و بااهمیتی هستند، کمتر جای بروز اشتباه در این حوزه نیز وجود دارد. باید بتوانید سیستمی قابل اطمینان، به کارفرمای خود ارائه دهید.

برای اینکه از عملکرد تجهیزاتی که استفاده و نصب می‌کنید اطمینان بیشتری پیدا کنید، این موارد را مدنظر بگیرید:

  • با استفاده از تجربه خودتان و دیگر همکاران، از کیفیت قطعاتی که قرار است به کارفرما پیشنهاد دهید، مطمئن شوید. البته مشورت با نیروهای حراستی که مستقیما از این نوع تجهیزات در ساختمان های دیگر استفاده می کنند، هم گزینه قابل اتکائی ست.
  • از قطعات و تجهیزاتی که برای اولین بار به‌کار می برید، تنها در پروژه‌های کوچک استفاده کنید.
  • از اعتبار، سابقه و مشتری‌مداری شرکت تولیدکننده و فروشنده تجهیزات، مطمئن شوید و همینطور از نحوه و میزان گارانتی قطعاتی که در سیستم خود استفاده می‌کنید.

سخن پایانی :

طراحی و نصب یک سیستم نظارتی، نیازمند تجربه مناسب و دانش کافی به همراه دقت در تک‌تک زوایای پروژه است. استفاده از قطعات با‌کیفیت و البته با صرفه و هزینه ای که باید پرداخت شود، همه از مسائل حائز اهیمت در نصب یک سیستم دوربین مداربسته است که شاید کمتر کسی بدان توجه کند.

امیدواریم نکاتی که در این مقاله به آنها اشاره شد، به همراه تجربه کاری‌تان، شما را در طراحی و اجرای یک سیستم مداربسته کمک نماید. ضمن تشکر از شما برای همراهی با این مقاله، یادآوری می‌کنیم شرکت ایمن دوربین ، آماده ارائه هرگونه مشاوره رایگان به شما همکاران گرامی در خصوص طراحی و همینطور ارائه با کیفیت ترین محصولات بازار می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *